9/10/88

 

 

 

 

 

                                   تحولی نوین در پایگاه های بسیبج محلات کشور

یکى از اهداف مهم انقلاب اسلامی، برپایى جامعه دینى است . بسیج به عنوان یک نهاد انقلابى تلاش می کند تا در این حرکت اجتماعى نقش مؤثری ایفا کند. طرح شجره طیبه صالحین یکی از برنامه های آموزشی تربیتی است که برای اعتلای جامعه ی دینی وارد عرصه انقلاب شده است .  طرح صالحین با رویکرد تربیتی ، معرفتی ، بصیرتی دارای کارکردهای فردی، جمعی و سازمانی است و در نوع خود، کم نظیر می باشد.


به منظورقرار گرفتن همه اعضای سازمان در یک روند تعالی بخش تربیتی وکادرسازی برای انقلاب اسلامی، تعمیق معرفت دینی و بصیرت سیاسی و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن، کلیه بسیجیان با عضویت های عادی ، فعال و کادر، در قالب گروه های صالحین (هسته ،حلقه خاص و عام )سازماندهی   می شوند .


در این طرح که در محل مسجد یا حسینیه یا پایگاه بسیج برپا می گردد، کلیه ی نیروهای عادی و فعّال و کادر ویژه  در قالب حلقه های تربیتی سازماندهی می شوند. هر حلقه 15 تا 20 نفره  عادی و فعّال با کمک سرگروه. از منابع غنی مطالعاتی نظیر آثار استاد شهید مرتضی مطهری به صورت  مباحثه و گفت و گو بهره برداری می نمایند و بادعوت از مربیان مجرّب، پاسخ سؤالات و شبهاتی را که برایشان پیش آمده است، دریافت می کنند. مهم ترین رکن این طرح همان ارتباط دوطرفه بین اعضا و سرگروه یا مربی است. در هر هفته اعضای گروه حداقل 2 بار با یکدیگرارتباط دارند ومطالب مربوط به مسائل تربیتی و آموزشی و سایر موضوعات روز را به بحث و تبادل نظر می گذارند.حلقه صالحین مانند یک هیأت مذهبی است که دارای دو نوع مخاطب است : مخاطب عام و مخاطب خاص. حلقه خاص، افراد پای ثابت هیأت هستند و هر هفته منظم در جلسات آن شرکت می کنند و حلقه عام، افراد دیگری هستند که نمی توانند درجلسات هفتگی به صورت منظم حضور یابند ولی حد اقل ماهی یک بار در جلسات هیئت (گروه ) شرکت می کنند.


هرحلقه صالحین خاص حداقل شامل 10 و حداکثر 22 نفرعضو  است .درهر حلقه صالحین خاص از3 الی7 هسته فعال تشکیل می­گرددکه زیر نظر یک سرگروه فعالیت می­کنند. هر حلقه خاص هر هفته حداقل یک جلسه تشکیل می دهد.و تلاش می کند علاوه بر جلسه اختصاصی خود، حداقل یک نوبت فعالیت دسته جمعی مانند ورزش ، پیاده روی ، حضور در نماز جمعه، زیارت و... داشته باشد و ارتباط خود را با  اعضای خارج از جلسات نیز فعال نگه دارد . مجموع اعضای عادی و فعال یک گروه صالحین بین 28 الی 126 نفر است .


هر گروه صالحین زیر نظر یک سرگروه فعالیت می نماید که یک عنصر بسیجی در سطح بسیجی کادر است و با روش­های تربیتی و مهارت های ارتباطی آشنا ست و توانایی اداره گروه را دارد.و می تواند در بین اعضای حلقه صمیمیت و انس و الفت ایجادکند. و در جذب و تقویت انگیزه متربّیان بکوشد و به آن ها مشاوره بدهد و سوالات و شبهات اعضا را از طریق جلسات حلقه ی سرگروه ها به مربیان انتقال دهد و یا ارتباط مستقل با مربی برقرار کند و پاسخ مناسب را اخذ  و به اعضا برساند .


در یک حلقه کامل هفت تخصص وجود دارد( هسته فرهنگی، هسته علمی پژوهشی ،هسته اطلاعات و امر به معروف،هسته سازندگی،هسته تربیت بدنی ، هسته عملیات ، هسته امداد و نجات).


هر حلقه خاص علاوه بر هویت تربیتی ، معرفتی و بصیرتی، همزمان یک دسته از گردان عاشورا محسوب می شود.


یکی از برجستگی های این طرح ، رعایت تناسب سنی در گروه ها ست .در این طرح اعضای هر گروه متناسب با سنین کودک، نوجوان، جوان و میانسال و پیشکسوت طراحی شده است.


شکل ساختار پایگاه ها با توجه به فراوانی سنی افراد بسیجی متفاوت است به عبارت دیگر ترکیب سنی ساختار پایگاه تابع فراوانی سنی پایگاه می باشد .


 شرایط ترکیب سنی : 


الف )نونهالان : دارای حداقل 2 و حداکثر 6 سال سن می باشند (مختص بسیج خواهران به صورت مهد کودک )


ب )کودکان : دارای حداقل 7 و حداکثر 11سال سن باشد .


ج) نوجوانان : دارای حداقل 12 و حداکثر 17 سال سن باشد .  


د) جوانان : دارای حداقل 18 و حداکثر 29 سال سن باشد.


ه ) میان سالان : دارای حداقل 30 و حداکثر 49 سال سن باشد.


و ) بزرگ سالان( پیشکسوتان) : دارای  50  سال سن و بالاتر باشد .


پایگاه مقاومت براساس تعداد اعضای بسیج فعال و عادی، در پنج سطح رتبه بندی  می شود و هر کدام از رتبه ها شکل سازمانی  خاص خود را دارند:


مثلاً پایگاه نوع الف  حداقل دارای784 نفر بسیجی با عضویت  217نفر فعال و 567نفر عادی می باشد که در چهار گروه سنی و در قالب حداقل 9حلقه صالحین سازماندهی می شوند .و پایگاه مقاومت  نوع ویژه :حداقل دارای1039 نفر بسیجی با عضویت  283نفر فعال و 756عادی می باشد که در چهار گروه سنی و در قالب حداقل 12 حلقه صالحین سازماندهی می شوند .


مهم ترین رکن طرح ، ارتباط مربی و استاد با اعضای گروه به صورت یک حلقه متصل در فضای خارج از جلسه می باشد و در این صورت است که حلقه تربیتی مفهوم پیدا می کند.


بهترین حلقه تربیتی آن است که مربی در هر شرایطی بتواند با گروه به سهولت در ارتباط باشد و با آن ها ارتباط معنوی و عاطفی برقرار کند و برنامه های تربیتی خود را دنبال کند.


نظارت و کنترل فردی نیروها، ایجاد میدان رقابت، کشف استعدادها، همفکری و همدلی،دریافت پاسخ شبهات در اسرع وقت از فواید این طرح است.


  در صورتی که مربی در طرح موضوعی اطلاعات کافی نداشته باشد از سرمربی کمک می گیرد. مربیان خود دارای حلقه ی صالحین  هستند و با سرمربی تشکیل جلسه می دهند.در این جلسات مسایل و مشکلات آموزشی -  تربیتی پایگاه ها مطرح می گردد و پاسخ مناسب را دریافت می دارند. سرمربیان نیز به نوبه ی خود دارای حلقه ی جداگانه ای هستند و مسایل مربیان را به بحث و تبادل می گذارند و همچنین با نیاز سنجی ، موضوعات جدیدی را به مربیان پیشنهاد می کنند. سرمربیان در صورتی که با مشکلی برخورد کنند ، خدمت استاد می رسند . آیت الله خوشوقت استاد سرمربیان بسیجی هستند که با حضرت امام خامنه ای(مدظله) در ارتباط می باشند و به طور منظم مسایل حلقه صالحین را  خدمت ایشان گزارش می کنند. البته رهبری نظام اسلامی از طریق فرماندهان بسیج و سپاه نیز در جریان عملکرد حلقه های صالحین قرار می گیرند.


طرح صالحین با هدف تربیت افراد نخبه، از سال1387 در 5 هزار پایگاه نیروی مقاومت آغاز شد و تا کنون به چند برابر افزایش یافته است.


اگر طرح صالحین به درستى و با موفقیت اجرا شود بسیج مى تواند نقش خود را در تشکیل جامعه دینى ایفا کند و به آن سرعت ببخشد.


فواید و ثمرات طرح صالحین :


1 - ایجاد میدان رقابت با گروه همسالان و هم سطح. 2 - کشف استعدادها و قابلیت های افراد.
3-رفتار سازی محسوس. 4 - پاسخ به شبهات در اسرع وقت. 5 - شناخت عمیق نسبت به آحاد مخاطبین.6 - همدردی و همدلی در مشکلات فردی و خانوادگی. 7 - نظارت و کنترل فردی نیروها.8 - اصلاح ارتباطات و رقابتهای برونی9 - بستر سالم دوست یابی10 - تقسیم کار و تقویت حس مسئولیت پذیری. 11 - پاسخگویی مسئول گروه در مقابل مشکلات افراد.


مبانی طرح صالحین و رهیافت های آن  از منظر امام خامنه ای (مدّ ظله العالی):


1 - ایمان، کمتر در کلاس به دست می آید ، بیشتر در جلسات موعظه ،و در برخورد خوب و بیشتر از همه در رفتار ما و در سوق دادن آن ها به نماز ، عبادت ، ذکر ، تضرّع و توسّل به دست می آید.2 - جوان ها ، از معارف بلندی که جزء بهترین آن ها ( آثار شهید مطهری ) است ، حتماً استفاده کنید.3- مجموعه فکری درست بکنید ، از آدم  های مطمئن ( یک مجموعه اندیشه ورز).4 - بهره گیری از نیروهای عاطفی در کنار فعالیت عقلی.5 - جوان اول باید احساس مسئولیت کند ، مثل پر کاهی در امواج حوادث نباشد.6 - ای بسا با تشکیل کلاس ، معلومات فرد را از دین بالا می بریم ، در حالی که ایمان او بیشتر نشده است.باید معلومات دینی هم بالا برود.7- باید آن چنان خود را بسازید که مثل شمعی پروانه ها را به دور خود جمع کنید.8- بسیجی می تواند محور باشد ، انسان هایی را به خود جلب کند ، بیست نفر را به دور خود جلب کند.9 - انسان برجسته در میدان رزم دارای بنیّه قویّ فرهنگی ، خودجوش در عرصه سیاست ، توانا در تبلیغ دین ، باید این گونه افراد درست کنید.


          امید که همگان توفیق عضویت در این حلقه ها را پیدا کنند و از این فرصت طلایی برای رشد و کمال خویش تلاش نمایند. گفتنی است که این طرح دشمنان اسلام و انقلاب را وحشت زده کرده است ، زیرا با موفقیّت این طرح، ارتباط میان مؤمنان برقرار می گردد و آمادگی همگانی را در دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی به طور پیوسته فراهم می سازد و از سوی دیگر زمینه را برای احیای تمدن اسلامی در همه ی سرزمین های اسلامی فراهم می آورد.ان شاء الله!

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نوشته شده در تاريخ دو شنبه 7 مهر 1391برچسب:, توسط پیمان مهرنگ